2009

Prisutdelning och föreläsning om entreprenörskapets myter och verklighet

Den amerikanske professorn Scott A. Shane tog emot årets Global Award for Entrepreneurship Research under en prisceremoni på Rosenbad den 14 maj. På plats för att dela ut priset fanns Rune Andersson, Mellby Gård AB, Magnus Henrekson, IFN, Pontus Braunerhjelm, FSF, samt Anneli Sjögren, Tillväxtverket.

Scott Shanes prisföreläsning, ”Why Encouraging More People to Become Entrepreneurs is Bad Public Policy”, handlade om entreprenörskapets myter och verklighet. Ett av Shanes huvudbudskap var att samhället inte ska subventionera alla typer av entreprenörskap.

Det finns en övertro på att just nystartade egenföretag och småföretag ska skapa ökad sysselsättning och välfärd. Men det typiska nya företaget skapar få eller inga jobb på sikt och har initialt lägre produktivitet och sämre anställningsvillkor än etablerade företag. Varaktigt jobbskapande sker i första hand genom att ett mindre antal företag med god underliggande potential växer sig stora.

Utifrån detta resonemang menade Shane att en politik som vill främja ökad tillväxt borde utgå från samma frågor som riskkapitalisterna ställer sig. Hur ser grundarens och entreprenörens humankapital ut? Inom vilken bransch är företaget verksamt? Vilken är affärsidén och hur ser affärsstrategin ut? Ingen kan förutse vilka som kommer att bli de framtida tillväxtföretagen men man kan däremot undvika att fokusera på de uppenbara ”lågoddsarna” som vanligtvis går under inom fem år.
 

Läs mer om pristagaren på E-award.org

Aktuell forskare

Niclas Berggren

Forskningsområden: Institutionell och politisk ekonomi; tillit, tolerans och religion; skönhetens betydelse i politiken.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar t.ex. tillit, tolerans och religion ekonomins funktionssätt?
  • Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler (som tillit och tolerans)?

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se