Aktuellt

Paradox – en del av det svenska spelundret

2017-04-04

Fredrik Wester, vd Paradox Interactive, presenterade och diskuterade sitt företag med forskarna på IFN.

Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive, har besökt IFN. Inom ramen för IFN:s serie med näringslivskontakter berättade han om Paradox väg till dagens framgångar. Företaget som grundades på slutet av 1990-talet utvecklar främst historiska strategispel och börsintroducerades förra året. Fredrik Wester ser en rad utmaningar för unga företag i det svenska samhället, bland annat en brist på "entreprenöriell vision".

Paradox Interactive har idag 175 medarbetare och 10 partnerföretag som producerar spel. Att locka till sig rätt anställda är en central fråga för Paradox. I sin presentation på IFN förklarade Fredrik Wester att mycket handlar om företagskulturen/identiteten. Att alla inte passar att jobba på ett spelföretag som Paradox, att alla måste jobba mot samma mål och att ledningen måste ha förtroende för medarbetarna. 

– Vi ska ha så få policy som möjligt. Bolaget ska bygga på förtroende.

Dagens infrasturkturutmaningarna hänger enligt Wester till stor del samman med personalrekrytering. Det gäller den svenska utbildningen och svårigheten för anställda att hitta bostad i främst Stockholm. Men det handlar också om lagar och regler för arbetskraftinvanding – som han anser är "en katastrof". Wester saknar även en mer utbredd svensk "entreprenöriell vision". I dag säljs allt för många unga svenska bolag allt för tidigt till ett för lågt pris. Han tillägger:

– Jag förstår inte att man inte vill driva bolagen vidare.

Vilka är då de stora politiska utmaningarna?

På skatteområdet nämner Wester 3:12-reglerna och personaloptioner och så den ovan nämnda migrationen. Han berättar att han under senare år hört från fler och fler svenska entreprenörer att de funderar på att flytta från Sverige på grund av den "sociala instabiliteten" från landet. Man väljer exempelvis att flytta för att ge sina barn bättre skolgång. Detta ser Fredrik Wester som djupt oroande.

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se