2016

The Effects of Teacher’s Cognitive and Non-Cognitive Abilities on Student Achievement

Författare: Erik Grönqvist och Jonas Vlachos Publikation: Labour Economics Accepterad:
Augusti 2016

Preliminär version


Betyg, kognitiva och sociala förmågor har fallit kraftigt bland nyblivna ämneslärare. Effekterna av dessa förmågor på elevers studieresultat är dock mycket små i genomsnitt, men skiljer sig mellan olika elevgrupper. Bland manliga lärare har lärarnas egna betyg en positiv effekt på elevernas resultat, men inte bland kvinnliga lärare.


Referens:
Grönqvist, Erik och Jonas Vlachos, "The Effects of Teacher’s Cognitive and Non-Cognitive Abilities on Student Achievement". Labour Economics.

Jonas Vlachos

Kontakt

Tel: 08 16 30 46
Mobil: 070 893 3240
jonas.vlachos@ne.su.se

Aktuell forskare

Martin Ljunge

Forskningsområden: Socialekonomi, offentlig ekonomi och arbetsmarknadsekonomi.

Några av de frågor Martin Ljunge försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar tillit individers hälsa och välstånd?
  • Har välfärdsstaten långsiktiga effekter på beteenden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se