2016

Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops

Författare: Özge Öner Publikation: Spatial Economic Analysis Accepterad:
November 2016

Preliminär version


I denna uppsats studeras hur konsumtionsmöjligheter hänger samman med kommuners attraktionskraft. Det visar sig att tillgången till butiker är viktig för städers attraktionskraft men inte för landsbygdskommuner. Med andra ord finner forskarna att s konsumtionsmöjligheter och attraktionskraft hänger samman.


Referens:
Öner, Özge, "Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops". Spatial Economic Analysis.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
ozge.oner@ifn.se

Aktuell forskare

Martin Ljunge

Forskningsområden: Socialekonomi, offentlig ekonomi och arbetsmarknadsekonomi.

Några av de frågor Martin Ljunge försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar tillit individers hälsa och välstånd?
  • Har välfärdsstaten långsiktiga effekter på beteenden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se