2017

Liking What Others "Like": Using Facebook to Identify Determinants of Conformity

Författare: Johan Egebark och Mathias Ekström Publikation: Experimental Economics Accepterad:
Oktober 2017


Användare av Facebook har möjlighet att trycka på en Gilla-knapp för att visa vilka uppdateringar de tycker om. Genom ett fältexperiment undersöker vi om tidigare positiva åsikter ökar sannolikheten för vidare uppskattning. Resultaten visar tydlig konformism – och det är framförallt vänner som påverkar varandra.


Referens:
Egebark, Johan och Mathias Ekström, "Liking What Others "Like": Using Facebook to Identify Determinants of Conformity".

Johan Egebark

Kontakt

Tel: 0732 54 29 26
johan.egebark@ifn.se

Mathias Ekström

Kontakt

Mobil: +47 406 27648
mathias.ekstrom@ifn.se

Aktuell forskare

Martin Ljunge

Forskningsområden: Socialekonomi, offentlig ekonomi och arbetsmarknadsekonomi.

Några av de frågor Martin Ljunge försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar tillit individers hälsa och välstånd?
  • Har välfärdsstaten långsiktiga effekter på beteenden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se