2017

Timing and Presentation Effects in Sequential Auctions

Författare: Ola Andersson och Tommy Andersson Publikation: Journal of Mechanism and Institution Design Accepterad:
Juli 2017

Preliminär version


En studie av sekventiella biljettauktioner visar att både presentationen på en webbplats och tiden som går mellan auktionerna signifikant påverkar priserna. Två saker har en positiv inverkan på priset: dels de första biljetterna på webbsidan, dels ett auktionsavslut som är långt från andra auktioner.


Referens:
Andersson, Ola och Tommy Andersson, "Timing and Presentation Effects in Sequential Auctions". Journal of Mechanism and Institution Design.

Ola Andersson

Kontakt

Mobil: 070 432 2450
ola.andersson@nek.uu.se

Aktuell forskare

Nikita Koptyug

Forskningsområden:  industriell organisation och spelteori.

Några av de frågor Nikita Koptyug försöker besvara med sin forskning:

  • Vilken information använder konsumenter när de fattar beslut om köp av produkter?
  • Kan tillförlitlig information minska asymmetriproblem mellan professionella och icke-professionella köpare?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se