1939–1969

Svensk populärpress 1931–1961. Utvecklingstendenser, marknadsbeskrivning och efterfrågeanalys


Vilka faktorer bestämmer den långsiktiga efterfrågan på populärpress?

Denna fråga är huvudtemat i detta arbete. För att söka besvara den har författaren låtit sammanställa och analysera ett omfattande statistiskt material. Bland delproblem som behandlas kan nämnas: strukturomvandlingen inom populärpressen; konkurrensen mellan förlagen; konsumenttidningarnas utveckling; bilismens och televisionens inflytande på köpen av populärpress.

Kombinationen av faktasammanställning och efterfrågeanalys gör att boken bör vara av värde för annonsörer, förläggare, pappersleverantörer, journalister, sociologer och många andra, som ur olika aspekter intresserar sig för utvecklingen av populärpresskonsumtionen.
 

Aktuell forskare

Niclas Berggren

Forskningsområden: Institutionell och politisk ekonomi; tillit, tolerans och religion; skönhetens betydelse i politiken.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar t.ex. tillit, tolerans och religion ekonomins funktionssätt?
  • Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler (som tillit och tolerans)?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se