2010–

Policyidéer för svensk skola

Författare: Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos
År: 2016Antal sidor: 144Förlag: SNS FörlagFörlagsort: Stockholm
ISBN: 978-91-86949-77-8

Policyidéer för svensk skola Jan-Eric Gustafsson, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos

I forskningsrapporten Policyidéer för svensk skola ger tre professorer från tre discipliner – nationalekonomi, historia och pedagogik – sin bild av utvecklingen i den svenska skolan och analyserar dess orsaker. Rapporten avslutas med att författarna pekar ut en möjlig reformdagordning för svensk skola.


Författarna uppmärksammar kvalitets- och resultatfrågor, lärarnas ställning och utbildning, undervisningskvaliteten, likvärdigheten, resurser och betyg och hur de stora reformerna på 1990-talet verkat. 
 
Rapporten är den sista av fem forskningsrapporter som tagits fram på uppdrag av forskningsprogrammet SNS Utbildningskommission. Forskningsprogrammet har haft en tvärvetenskaplig ansats och anlitat totalt fjorton forskare. Övriga rapporter har bland annat behandlat rektorns roll, betygssystemet, hur skolor utvärderas och vad svenska universitet kan lära av amerikanska toppuniversitet.


Läs mer på extern sida


Referens:

Gustafsson, Jan-Eric, Sverker Sörlin och Jonas Vlachos (2016), Policyidéer för svensk skola. Stockholm: SNS Förlag.

Jonas Vlachos

Kontakt

Tel: 08 16 30 46
Mobil: 070 893 3240
jonas.vlachos@ne.su.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren

Forskningsområden: Institutionell och politisk ekonomi; tillit, tolerans och religion; skönhetens betydelse i politiken.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar t.ex. tillit, tolerans och religion ekonomins funktionssätt?
  • Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler (som tillit och tolerans)?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se