2010

En marknad för idéer. Entreprenörer, storföretag och riskkapitalister

Policy Paper No. 42

Författare: Lars PerssonAntal sidor: 27Publicerad: 6 december 2010

En marknad för idéer. Entreprenörer, storföretag och riskkapitalister Lars Persson

Under senare år har entreprenörers roll för att ta fram innovationer betonats alltmer i den ekonomiska litteraturen. Det påpekas ofta att entreprenörsföretag erbjuder mer kreativa miljöer för att innovera än stora etablerade företag och entreprenören har i hög grad setts som den som produktutvecklar idén och sedan kommersialiserar den.

Det har dock på senare tid växt fram en forskningslitteratur med ett alternativt och delvis kompletterande synsätt på entreprenörernas roll i innovationsprocessen. Den nya litteraturen visar att en idé oftast får störst framgång om entreprenören tar hjälp av riskkapitalister för att utveckla produkten. Riskkapitalister har kunskaper om personalpolitik och marknadsföring samt ett nätverk som kan bidra med strategisk viktig kunskap till företaget. När produkten är färdigutvecklad säljs den sedan genom s.k. exit till ett stort och etablerat företag.

Lars Persson

Kontakt

Tel: 08 665 4504
lars.persson@ifn.se

Aktuell forskare

Nikita Koptyug

Forskningsområden:  industriell organisation och spelteori.

Några av de frågor Nikita Koptyug försöker besvara med sin forskning:

  • Vilken information använder konsumenter när de fattar beslut om köp av produkter?
  • Kan tillförlitlig information minska asymmetriproblem mellan professionella och icke-professionella köpare?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se