2012

Correcting Mistakes: Cognitive Dissonance and Political Attitudes in Sweden and the United States

Särtryck nr 2012:32

Författare: Mikael ElinderÅr: 2012 Publikation: Public Choice Årgång (nr): 153 (1-2) Sidor: 235–249
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Cognitive dissonance theory predicts that the act of voting makes people more positive toward the party or candidate they have voted for. Following Mullainathan and Washington (Am. Econ. J. Appl. Econ. 1:86–111, 2009), I test this prediction by using exogenous variation in turnout provided by the voting age restriction. I improve on previous studies by investigating political attitudes, measured just before elections, when they are highly predictive of voting. In contrast to earlier studies I find no effect of voting on political attitudes. This result holds for both Sweden and the United States.


Referens:
Elinder, Mikael (2012), "Correcting Mistakes: Cognitive Dissonance and Political Attitudes in Sweden and the United States". Public Choice 153(1-2), 235–249.

Mikael Elinder

Kontakt

Tel: 018 4711637
Mobil: 0707 690976
mikael.elinder@ifn.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren

Forskningsområden: Institutionell och politisk ekonomi; tillit, tolerans och religion; skönhetens betydelse i politiken.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar t.ex. tillit, tolerans och religion ekonomins funktionssätt?
  • Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler (som tillit och tolerans)?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se