2014

Acquisitions, Entry, and Innovation in Oligopolistic Network Industries

Särtryck nr 2014:54

Författare: Pehr-Johan Norbäck, Lars Persson och Joacim TågÅr: 2014 Publikation: International Journal of Industrial Organization Årgång (nr): 37 (November) Sidor: 1–12
Artikeln online (behörighet kan krävas)


In industries with network effects, incumbents' installed bases create barriers to entry that discourage entrepreneurs fromdeveloping newinnovations. Yet, entry is not the only commercialization route for entrepreneurs.We show that the option of selling to an incumbent increases the innovation incentives for entrepreneurs when the network effects are strong and incumbents compete to preemptively acquire innovations. Thus,we establish that network effects and installed bases do not necessarily restrict the innovation incentives and that network effects promote acquisitions over entry.


Referens:
Norbäck, Pehr-Johan, Lars Persson och Joacim Tåg (2014), "Acquisitions, Entry, and Innovation in Oligopolistic Network Industries". International Journal of Industrial Organization 37(November), 1–12.

Pehr-Johan Norbäck

Kontakt

Tel: 08 665 4522
Mobil: 073 547 3379
pehr-johan.norback@if...

Lars Persson

Kontakt

Tel: 08 665 4504
lars.persson@ifn.se

Joacim Tåg

Kontakt

Tel: 08 665 4524
joacim.tag@ifn.se

Aktuell forskare

Nikita Koptyug

Forskningsområden:  industriell organisation och spelteori.

Några av de frågor Nikita Koptyug försöker besvara med sin forskning:

  • Vilken information använder konsumenter när de fattar beslut om köp av produkter?
  • Kan tillförlitlig information minska asymmetriproblem mellan professionella och icke-professionella köpare?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se