2015

Endogenous Product Differentiation, Market Size and Prices

Särtryck nr 2015:7

Författare: Shon FergusonÅr: 2015 Publikation: Review of International Economics Årgång (nr): 23 (1) Sidor: 45–61
Preliminär version

Endogenous Product Differentiation, Market Size and Prices Shon Ferguson


This paper provides a framework to understand how market size affects firms' investments in product differentiation in a model of monopolistic competition. The theory proposes that consumers' love of variety makes them more sensitive to product differentiation efforts by firms, which leads to more differentiated products in larger markets. The framework also predicts an inverted U-shaped effect of trade liberalization on product differentiation, with trade liberalization leading to more differentiated products when starting from autarky but then leading to less differentiated products as the countries approach free trade.


Referens:
Ferguson, Shon (2015), "Endogenous Product Differentiation, Market Size and Prices". Review of International Economics 23(1), 45–61.

Shon Ferguson

Kontakt

Tel: 08 665 4523
shon.ferguson@ifn.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren

Forskningsområden: Institutionell och politisk ekonomi; tillit, tolerans och religion; skönhetens betydelse i politiken.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar t.ex. tillit, tolerans och religion ekonomins funktionssätt?
  • Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler (som tillit och tolerans)?

IFN kalendarium

  • 29
    Sep

    Nationell konferens i nationalekonomi

    Externa aktiviteter

    IFN:forskare: Olle Folke, Martin Ljunge, Johanna Rickne, Joacim Tåg samt affilierade: Oscar Erixson och Mikael Elinder.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se