2016

One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement

Särtryck nr 2016:50

Författare: Erik Grönqvist och Jonas VlachosÅr: 2016 Publikation: Labour Economics Årgång (nr): 42 (October) Sidor: 138–150
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


We document a substantial decline in cognitive and social interactive abilities and in GPAs among entering teachers. Then, using matched student-teacher data, we find that teacher abilities have a negligible impact on average student achievement. This finding hides interesting heterogeneities. In particular, an increase in teachers' cognitive (social) abilities increases (reduces) the achievement gap between high- and low-aptitude students. Teacher cognitive and social abilities further appear to be complements. We also find strong positive effects of male teachers' GPAs that are uniform across students, but similar effects are not found for female teachers' GPAs.


Referens:
Grönqvist, Erik och Jonas Vlachos (2016), "One Size Fits All? The Effects of Teachers' Cognitive and Social Abilities on Student Achievement". Labour Economics 42(October), 138–150.

Jonas Vlachos

Kontakt

Tel: 08 16 30 46
Mobil: 070 893 3240
jonas.vlachos@ne.su.se

Aktuell forskare

Martin Ljunge

Forskningsområden: Socialekonomi, offentlig ekonomi och arbetsmarknadsekonomi.

Några av de frågor Martin Ljunge försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar tillit individers hälsa och välstånd?
  • Har välfärdsstaten långsiktiga effekter på beteenden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se