2017

Subliminal Influence on Generosity

Särtryck nr 2017:42

Författare: Ola Andersson, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute StephanÅr: 2017 Publikation: Experimental Economics Årgång (nr): 20 (3) Sidor: 531–555
Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


We experimentally subliminally prime subjects prior to charity donation decisions by showing words that have connotations of pro-social values for a very brief time (17 ms). Our main finding is that, compared to a baseline condition, the pro-social prime increases donations by approximately 10–17 % among subjects with strong pro-social preferences (universalism values). We find a similar effect when interacting the prime with the Big 5 personality characteristic of agreeableness. We furthermore introduce a novel method for testing for priming, “subliminity”. This method reveals that some subjects are capable of recognizing prime words, and the overall results are weaker when we control for this capacity.


Referens:
Andersson, Ola, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan (2017), "Subliminal Influence on Generosity". Experimental Economics 20(3), 531–555.

Ola Andersson

Kontakt

Mobil: 070 432 2450
ola.andersson@nek.uu.se

Aktuell forskare

Assar Lindbeck

Forskningsområden: Inkomstförsäkringar, bonussystem samt metodfrågor.

Några av de frågor Assar Lindbeck försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkas inkomstförsäkringar av sociala normer?
  • Fordrar en valutaunion en fiskal union?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se