2006–2010

On the Sources of the Black-white Test Score Gap in Europe

Särtryck nr 2009:2

Författare: Eleonora Patacchini och Yves ZenouÅr: 2009 Publikation: Economics Letters Årgång (nr): 102 (1) Sidor: 49–52
Artikeln online (behörighet kan krävas)


Differences between black and white students in Britain are investigated. If black parents would invest in education as much as white parents do, the racial test score gap in mathematics and reading would be reduced by 7 and 9%.


Referens:
Patacchini, Eleonora och Yves Zenou (2009), "On the Sources of the Black-white Test Score Gap in Europe". Economics Letters 102(1), 49–52.

Aktuell forskare

Björn Hinnerich

Forskningsområden: Politisk ekonomi och arbetsmarknadsekonomi.

Några av de frågor Björn försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se