2014

Hur har 1990-talets skolvalsreformer påverkat elever med olika familjebakgrund?

Särtryck nr 2014:17

Författare: Karin Edmark, Markus Frölich och Verena WondratschekÅr: 2014 Publikation: Rapport 2014:15 Förlag: IFAUFörlagsort: Uppsala

Hur har 1990-talets skolvalsreformer påverkat elever med olika familjebakgrund? Karin Edmark, Markus Frölich och Verena Wondratschek


Syftet med projektet är att undersöka hur skolvalsreformerna som genomfördes i början av 1990-talet har påverkat elever med olika familjebakgrund. Resul-tatet tyder på att reformernas effekter på elevers skolresultat, samt på senare utfall såsom sysselsättning och högre utbildning, varit positiva men små, eller noll, beroende på utfall och metodval. Effekterna är likartade för alla grupper av elever. Vi finner inga tecken på att elever från hushåll med låga inkomster, med lågutbildade föräldrar, eller med utrikes födda föräldrar, har förlorat på reformerna.


Referens:
Edmark, Karin, Markus Frölich och Verena Wondratschek (2014), "Hur har 1990-talets skolvalsreformer påverkat elever med olika familjebakgrund?". Rapport 2014:15. Uppsala: IFAU.

Karin Edmark

Kontakt

Mobil: 073 399 0592
karin.edmark@sofi.su.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren

Forskningsområden: Institutionell och politisk ekonomi; tillit, tolerans och religion; skönhetens betydelse i politiken.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar t.ex. tillit, tolerans och religion ekonomins funktionssätt?
  • Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler (som tillit och tolerans)?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se