2014

Produktmarknadskonkurrens och diskriminering – Teori och empiri

Särtryck nr 2014:28

Författare: Fredrik Heyman, Pehr-Johan Norbäck och Lars PerssonÅr: 2014 Publikation: Uppdragsforskningsrapport 2014:7 Förlag: KonkurrensverketFörlagsort: Stockholm

Produktmarknadskonkurrens och diskriminering – Teori och empiri Fredrik Heyman, Pehr-Johan Norbäck och Lars Persson


Rapporten innehåller teoretiskt intressanta indikationer på den betydelse som förekomsten av konkurrens har för kvinnor i chefsposition. Vid högre konkurrensutsättning är det enligt rapporten vanligare att kvinnor får chefs- och VD-jobb. Högre konkurrensutsättning har även en positiv påverkan på relativlöner för kvinnor i chefspositioner. Det framhålls vidare att kostnaden av att diskriminera nyckelpersoner är större på marknader som kännetecknas av hög konkurrens. Rapportens slutsats är att det vid hög konkurrensutsättning helt enkelt inte är lönsamt att diskriminera vare sig kvinnor, utlandsfödda eller andra grupper då detta skadar företagets konkurrenskraft.


Referens:
Heyman, Fredrik, Pehr-Johan Norbäck och Lars Persson (2014), "Produktmarknadskonkurrens och diskriminering – Teori och empiri". Uppdragsforskningsrapport 2014:7. Stockholm: Konkurrensverket.

Fredrik Heyman

Kontakt

Tel: 08 665 4537
fredrik.heyman@ifn.se

Pehr-Johan Norbäck

Kontakt

Tel: 08 665 4522
Mobil: 073 547 3379
pehr-johan.norback@if...

Lars Persson

Kontakt

Tel: 08 665 4504
lars.persson@ifn.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren

Forskningsområden: Institutionell och politisk ekonomi; tillit, tolerans och religion; skönhetens betydelse i politiken.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar t.ex. tillit, tolerans och religion ekonomins funktionssätt?
  • Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler (som tillit och tolerans)?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se