2006–2010

Konkurrens och innovationer – drivkrafter och institutioner

Särtryck nr 2008:4

Författare: Magnus Henrekson och Mikael StenkulaÅr: 2008 Publikation: Konkurrensen i Sverige 2007 (Konkurrensverkets 6:e årsrapport till regeringen om konkurrensen på den svenska marknaden) Kapitel: 4Förlag: KonkurrensverketFörlagsort: Stockholm Sidor: 45–60

Konkurrens och innovationer – drivkrafter och institutioner Magnus Henrekson och Mikael Stenkula


Konkurrensens betydelse för produktivitetstillväxten har bekräftats i ett flertal studier. Ofta är det nya företag som utsätter etablerade företag för ett konkurrenstryck och sporrar dem till att bli mer effektiva och serviceinriktade. Det är följaktligen väsentligt att det finns så bra förutsättningar som möjligt för nya aktörer att träda in på marknaden.


Referens:
Henrekson, Magnus och Mikael Stenkula (2008), "Konkurrens och innovationer – drivkrafter och institutioner". Kapitel 4, sid. 45–60 i Konkurrensen i Sverige 2007 (Konkurrensverkets 6:e årsrapport till regeringen om konkurrensen på den svenska marknaden). Stockholm: Konkurrensverket.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Mikael Stenkula

Kontakt

Tel: 08 665 4530
mikael.stenkula@ifn.se

Aktuell forskare

Nikita Koptyug

Forskningsområden:  industriell organisation och spelteori.

Några av de frågor Nikita Koptyug försöker besvara med sin forskning:

  • Vilken information använder konsumenter när de fattar beslut om köp av produkter?
  • Kan tillförlitlig information minska asymmetriproblem mellan professionella och icke-professionella köpare?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se