Working Paper No. 596

Voter Turnout in Direct Democracy: Theory and Evidence

Publicerad: June 18, 2003Antal sidor: 23Nyckelord: Voting Behaviour; Referendum Types; Rational Choice JEL-koder: D72

Voter Turnout in Direct Democracy: Theory and Evidence Morten Søberg and Thomas P. Tangerås


We analyse voter turnout as a function of referendum types. An advisory referendum produces advice that a legislature may or may not take into account when choosing between two alternatives, whereas a binding referendum generates a decisive decision. In theory, voter turnout should be higher under binding than advisory referendums, higher in small than large electorates and higher in close than less close referendums. These predictions are corroborated by evidence from 230 local referendums in Norway. For example, a shift from an advisory to a semi-binding referendum leads to an average increase in voter turnout by 11.5 percentage points.

 

Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas

Kunskapssynen och pedagogiken

135087438-origpic-201a45.jpg_0_0_100_100_250_391_85.jpg

Vad är det som styr verksamheten i den svenska skolan? Förutom regelverket finns det många antaganden och föreställningar om skolan idag. Författarna menar att vi behöver frigöra oss från det rådande paradigmet och se skolsystemet från ett helt annat perspektiv. 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se