IFN-forskare

Gabriel Heller Sahlgren

Ph.D.

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor

Aktuell forskning

Teknik i skolan – vad kan vi lära av forskningen? Gabriel Heller Sahlgren

IFN Poddradio 

Centraliserat betygssystem, diagnostiska prov med relativ rättning från första klass och oannonserade skolinspektioner i första hand av underpresterande skolor. Det receptet presenterar Gabriel Heller Sahlgren och Henrik Jordahl, IFN, i en ny forskningsrapport som publiceras av SNS inom ramen för det med IFN gemensamma forskningsprojektet Från välfärdsstat till välfärdssamhälle (10 februari 2016). 

 

Utbildningspolitik var ett hett ämne i valrörelsen 2014, inte minst efter att Sveriges dåliga resultat i PISA-undersökningen från 2012 publicerats. Men vad säger forskningen om de förslag till reformer som politikerna står för? I denna poddsändning samtalar två yngre forskare om skolans värld: Gabriel Heller Sahlgren och Johan Wennström, IFN och doktorand vid Linköpings universitet (3 november 2014). 

 

 

Gabriel Heller Sahlgren

Kontakt

Mobil : +44 75 037 134 30
g.heller-sahlgren@lse...

Kort beskrivning

Gabriel Heller Sahlgren disputerade i september 2019 vid London School of Economics med avhandlingen Casual Inference in Social Policy: Evidence from Education, Health and Immigration. Gabriel har tidigare en kandidatexamen från University of Cambridge. Han arbetar även som forskningschef för Centre for the Study of Market Reform of Education i London.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se