IFN-forskare

Nikita Koptyug

ekon.dr

Några av de frågor Nikita Koptyug försöker besvara med sin forskning:

  • Vilken information använder konsumenter när de fattar beslut om köp av produkter?
  • Tar konsumenter hänsyn till användningskostnader på ett korrekt sätt när de fattar beslut om köp av produkter?
  • Kan tillförlitlig information minska asymmetriproblem mellan professionella och icke-professionella köpare?

 

Aktuell forskning

Aktiemarknadens betydelse för näringslivet och samhällsekonomin Nikita Koptyug, Lars Persson, Roger Svensson och Joacim Tåg

 

Vetenskapliga Publikationer

  1. Bailing on the Car That Wasn't Bailed Out: Bounding Consumer Reactions to Financial Distress (med Cristian Huse), Journal of Economics and Management Strategy 26: 337-374, 2017. Länk.

  2. An Extended N-Player Network Game and Simulation of Four Investment Strategies on a Complex Innovation Network (med Wen Zhou, Yifan Jia, Shutao Ye, Xiaolong Lu), Plos One 11(1): 1–18, 2016. Länk.

Forskningsartiklar

  1. Asymmetric Information in Auctions: Are Resellers Better Appraisers?, 2015. Länk.

 Andra Publikationer

  1. Aktiemarknadens betydelse för näringslivet och samhällsekonomin  (med Lars Persson, Roger Svensson och Joacim Tåg), Ekonomisk Debatt 45(7): 6–1, 2017. Länk.

Nikita Koptyug

Kontakt

Tel : 08 665 45 82
nikita.koptyug@ifn.se

Kort beskrivning

Nikita Koptyug har en doktorsexamen i finans från Handelshögskolan i Stockholm (2015). I sin avhandling studerar han huruvida konsumenter är rationella och tar hänsyn till olika risker när de fattar beslut om köp av produkter.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se