Forskningsprojekt

Att mäta entreprenörskap

Projektansvarig: Magnus Henrekson
Projektdeltagare:

Tino Sanandaji


För att analysera entreprenörskap måste fenomenet först definieras och mätas. Tidigare forskning har förlitat sig på egenföretagande eller närbesläktade mått för att kvantifiera entreprenörskap. Men de allra flesta egenföretagare är vare sig innovativa eller tillväxtorienterade. Det rör sig i stället om exempelvis rörmokare, taxiförare, tandläkare och konsulter, vilka skiljer sig markant från entreprenörer.

I det här projektet utvecklar vi ett antal mått med syfte att bättre mäta graden av nydanande och tillväxtorienterat entreprenörskap, ibland benämnt schumpeterianskt entreprenörskap. I projektet jämförs länder, geografiska regioner samt företag ur egenföretagar- och entreprenörskapsperspektiv. Vi avser sedan att söka förklaringar till eventuella skillnader i graden av schumpeterianskt entreprenörskap i skillnader i det institutionella ramverket.

 

 

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se