Projektet undersöker hur skolfinansiering och lärares arbetsvillkor påverkar läraromsättning och elevers skolresultat, med särskilt fokus på behovsbaserad resurstilldelning. Genom att kombinera registerdata för samtliga svenska lärare med egeninsamlade data om kommunal behovsbaserad skolfinansiering analyserar vi hur arbetsvillkor relaterar till sjukfrånvaro, personalomsättning och rekrytering av kvalificerade.
I ett andra steg studerar vi effekterna av behovsbaserad skolfinansiering på elevers utbildningsvägar och läranderesultat. Med hjälp av kvasi-experimentella metoder analyserar vi om resurser riktade till utsatta skolor förbättrar skolgången för missgynnade elever, samt om det finns effekter för skolor med mer gynnade elevgrupper.
Syftet är att öka förståelsen för hur ekonomiska resurser och arbetsvillkor samverkar i skolans likvärdighetsuppdrag, och att bidra med kunskap till den utbildningspolitiska debatten om hur sociala och ekonomiska klyftor kan minskas.
Finansiärer: KEFU, VR, FORTE