Denna webbplats lagrar cookies i begränsad omfattning. Genom att besöka sidan, godkänner du villkoren i vår integritetspolicy. Läs mer

Effekter av skolval

I projektet undersöktes effekter av de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar under perioden 2007–2011 på antalet anställda, antalet arbetstimmar och löner i detaljhandeln. Ekonomisk teori pekar på motverkande effekter av sänkta arbetsgivaravgifter. En sänkning stimulerar efterfrågan på arbetskraft på kort sikt, men på längre sikt kan lönerna drivas upp vid omförhandlingar, vilket minskar sysselsättningen. Projektet bidrog till mer kunskap i främst två avseenden. För det första undersöktes effekter av sänkta arbetsgivaravgifter på variabler som studerats i mycket liten utsträckning eller inte alls i forskningslitteraturen, nämligen egentliga löner (istället för lönesummor per anställd) och arbetstimmar. För det andra låg fokus på ungdomar; en grupp som hittills endast ett fåtal studier har beaktat.

Projektansvarig
Projektdeltagare
Verena Niepel, ZEW

Markus Frölich, University of Mannheim

Projektet finansierades av ett anslag från Institutet för arbetsmarknadspolitisk och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU).