Flygskatt har införts för att minska resandet med flyg. På DN Debatt diskuterades i somras hur man ska kunna sänka utsläppen ytterligare. I en replik påpekade Thomas Tangerås, som leder IFN:s forskningsprogram Elmarknadens ekonomi, att flygresor inom EU redan ingår i EU:s system för handel med utsläppsrätter, EU-ETS. Utsläppen kommer därmed inte att minska eftersom den totala mängden utsläpp redan är given och den svenska satsningen riskerar därmed att bli ineffektiv. För närvarande omfattas emellertid inte flygresor till och från EU av EU-ETS och Tangerås föreslår därför att även sådana resor ska ingå i utsläppshandeln.
Tangerås berättar att IFN och elprogrammet, där forskarna bland annat studerar hur man på ett kostnadseffektivt sätt kan uppnå förnybarhetsmålen, kan ha en central betydelse för framtida måluppfyllelse. Globalt sett är elproduktion den största utsläppskällan av växthusgaser och han säger att det är viktigt med forskning om hur elproduktionen kan bekämpa klimatförändringar. Han anser också att för att Sverige ska bli ett föredöme för grön ekonomi måste vi ställa om på ett bra och kostnadseffektivt sätt och elforskningen på IFN kan bidra med kunskap.
– En angelägen forskningsfråga är också hur vi bättre ska förstå processerna som blockerar politiska lösningar. Genom bättre kunskap kan man bidra till att förbättra förutsättningarna för ett gränsöverskridande samarbete om klimatet.
Shon Ferguson, IFN, har i sin forskning undersökt hur högre elkostnader i tillverkningsindustrin påverkar import av insatsvaror. Studien utgår från teorin att koldioxidutsläpp ökar med en striktare miljöpolicy eftersom företag då väljer att importera varor från länder med mindre strikta regler. Forskarna finner dock ingen större effekt på den svenska marknaden när elpriserna ökar. Enligt Ferguson kan detta bero antingen på att elprischocken som används i studien inte var tillräckligt stor för att ha en inverkan eller på att den svenska tillverkningsindustrin inte är känslig för prisökningar. Det senare kan bero på att import inte alltid är lösningen när priserna ökar eftersom det kan vara svårt att hitta bra substitut.
Shon Ferguson, som har en bakgrund som agronom, forskar även om jordbrukets ekonomi. På frågan hur viktig forskning inom miljö och klimat är svarar han att det är en av de viktigaste framtidsfrågorna. Han menar också att nationalekonomer kan ha stor påverkan på miljöpolitikens utformning genom att visa på de mest kostnadseffektiva sätten att sänka olika former av utsläpp.
Han tillägger att på IFN finns goda möjligheter att studera hur företag reagerar på olika faktorer när det handlar om miljö och ekonomi.
Text: Victoria Svensson