Aktuellt

Förändrad kunskapssyn kritiseras

2018-03-08


Läroplanen är ett uttryck för postmodern konstruktivistisk kunskapssyn som nedvärderar faktakunskaper, förklarar Magnus Henrekson, IFN, i Studio ett. Barn till invandrarföräldrar hade klarat sig bättre i den gamla faktaskolan, tror han. Henrekson intervjuas i SR/Studie ett. Invandrarfamiljer som inte är fulländade i svenska språket, lämnas helt utan vägledning, anser han. Faktum är att skolelever förväntas analysera, utvärdera och jämföra utan att första ha fått tillräckliga faktakunskaper. Även utbildningsminister Gustav Fridolin intervjuas liksom föräldrar och lärare i denna serie av inslag om problemen i skolan.

Lyssna till intervjun med Magnus Henrekson (ca 5:30 in i inslaget)

Lyssna till fler inslag

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se