Aktuellt

Ny studie: Sociala mediers betydelse för informationsspridning under coronakrisen

2020-04-06

Ewa Lazarczyk Carlson, affilierad till IFN, är en av forskarna bakom en ny studie. Tillsammans med forskare från tolv andra unviersitet undersöker hon människors attityder och beteenden kring Covid-19 och i vilken utsträckning sociala medier används för att ta del av intormation om coronaviruset.

 

 

I ett läge där det delas mycket information, både från trovärdiga och icke-verifierade källor, är det viktigt att studera hur kunskap sprids i en kris, berättar Ewa.

– Den pågående pandemin är en global utmaning och genom sociala medier, exponeras människor för en stor mängd information från olika slags källor. Vill vill se vilka källor som anses vara trovärdiga i olika länder, sager Ewa Lazarczyk Carlson.

Studien består av en enkät som besvaras anonymt. Alla som är över 18 år kan delta. Frågorna spänner från rena kunskapsfrågor om sjukdomen Covid-19 till frågor om distansarbete och allmänna attityder. Hittills har över 8000 personer svarat på enkäten. Idén kom ursprungligen från Wrocław University of Science and Technology i Polen och nu samarbetar forskare från bland annat Brasilien, Kina, Danmark, Tyskland, Island och Portugal i projektet.

 

Vill du delta i studien genom att besvara enkäten, hittar du den här. Där kan du också läsa mer om de deltagande universiteten.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se