Aktuellt 2016

Ny studie ger bättre beslutsunderlag

2016-03-09


Forskarna Matilda Orth, IFN, och Florin Maican, Handelshögskolan i Göteborg och affilierad till IFN, har tagit fram metoder och verktyg för att skapa strategiska beslutsunderlag i detaljhandeln. Forskningsrapporten publiceras av Handelsrådet.  Av studien framgår bland annat hur konkurrensen fungerar mellan butiker med olika koncept och lokalisering. En kunskap som kan användas för att utvärdera introduktionen av nya butiksprofiler på
nya marknader.

I studien "Strategisk mix av dagligvarubutiksformat" finns både en fyllig bakgrund och trender inom dagligvaruhandeln. Forskarna har studerat dels produktiviteten i handeln, dels vad regleringar – plan- och bygglagens inverkan på etablering av butiker – innebär för välfärden. De visar att lägre etableringskostnader ger välfärdsvinster.

Läs rapporten

Läs en sammanfattning

Presentation på Handelsrådets hemsida

Lyssna till en podd om rapporten – Matilda Orth intervjuas.

 

 

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se