Aktuellt 2016

Kan vara fördel att sälja en uppfinning i stället för att kommersialisera i eget bolag

2016-07-08


Att sälja innovationer till etablerade företag uppmuntra entreprenörer att fokusera på högkvalitativa forskningsprojekt, skriver Pehr-Johan Norbäck, Lars Persson och Roger Svensson i ett blogginlägg för London School of Economics Business Review. Forskningsresultaten "tyder på att näringspolitik som missgynnar försäljning av innovationer framför fortsatt drift i eget bolag kan vara skadlig", skriver Norbäck, Persson och Svensson. De föreslår åtgärder för att förbättra fusions- och förvärvsmarknaden: "... att göra skattesystemet neutral mellan att behålla och sälja ett företag, eller förbättra det rättsliga systemet för att minska transaktionskostnaderna i samband med förvärv."

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se