Aktuellt 2016

Richard Öhrvall: Allt svårare mäta opinionen

2016-11-10


Richard Öhrvall, IFN och doktorand på Linköpings universitet, intervjuas i en rad tidningar om varför opinionsmätningarna inte förutspådde Donald Trumps valseger. Till DN säger han bland annat att fokus i USA-valet har legat på sammanvägningar av opinionsmätningar, snarare än enskilda mätningar. Incitamenten att göra dyra och bra opinionsmätningar blir då inte lika stora. Öhrvall intervjuas även i Metro och Forskning & Framsteg. I den senare förklarar han att "mycket tyder på att de med obekväma ståndpunkter är mindre benägna att berätta om dem i undersökningar".

Läs mer i Dagens Nyheter

Läs mer i Metro

Läs mer i Forskning & Framsteg

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se