På Almedalsveckans fjärde dag debatterade Magnus Henrekson, IFN, kunskaper i skolan med utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Det fungerar inte att eleverna själva söker kunskap, sa Henrekson. Eleverna måste första få baskunskaper genom lärarledd undervisning. Gustav Fridolin höll med Magnus Henrekson om att det måste stå tydligare i läroplanerna vad elevrna ska lära sig. Båda enades om att datorer inte får vara alenarådande i undervisningen. Det behövs även "papper och penna".
IFN-forskare deltog under onsdagen i en rad debatter och samtal på de många scener som under veckan finns i Almedalen. Bland andra:

Mårten Blix, IFN, deltog i et rundabordsamtal med titeln "Is sharing caring?". Det var branschorganisationen Shared Economy Sweden och Yepstr som bjudit in en rad organisationer och företag, bl.a. Skatteverket för att tala om hur delningsekonomin påverkar integrations- och arbetsgivarfrågan.

Lars Calmfors, IFN, presenterades forskning på ett seminarium med titeln "Economic and Monetary Union – time to complete it?" som arrangerades av EU-kommissionen i Sverige. Övriga i panelen var Hans-Jürgen Heimsoeth, tysk anbassadör i Sverige samt Paulina Dejmek-Hack, medlem i president Junckes kabinett, Europakommissionen.

Mårten Blix deltog i en debatt på Dagens Samhälles scen i Almedalen med titeln "Nätläkare - gökunge eller just vad vården behöver?". Samtalet kan ses HÄR.