Julkalender

20 december

 

20


Hur stor del av arbetstiden tillbringar hemtjänstpersonalen hemma hos de äldre?

timmar i hemtjänsten.jpg

Svar: 58 %

Svaret är baserat på 15 kommuner som mäter tiden när tjänsterna utförs genom digital in- och utstämpling vid hemtjänstbesök.

Hemtjänstens kvalitet beror på hur väl de äldres behov av medicinskt, fysiskt och känslomässigt stöd tillgodoses och detta kan göra det svårt att öka produktiviteten utan att tjänsternas kvalitet blir lidande. Data från digitala arbetstidsloggar visar på på stor variation mellan olika hemtjänstgruppers produktivitet. Däremot finns inga tydliga samband mellan hemtjänstgruppernas produktvitet och de äldres nöjdhet. Detta tyder på att hemtjänsten går att effektivisera.


Prenumerera     Se hela kalendern



Källa: Jordahl, Henrik och Lovisa Persson (2018), "Exploring Digital Time Measurement in the Public Sector: Labor Productivity and Service Quality in Home Care", IFN Working Paper nr 1212.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se