2016

Creative Destruction and Productive Preemptive Acquisitions

Författare: Pehr-Johan Norbäck, Lars Persson och Roger Svensson Publikation: Journal of Business Venturing Accepterad:
Mars 2016

Preliminär version


Tidigare forskning har visat att entreprenörer utmanar existerande företag genom att gå in på marknaden med nya produkter och tjänster. I denna uppsats studerar forskarna hur entreprenören även kan utveckla högkvalitativa uppfinningar till försäljning. Incitamenten att göra detta är kraftfulla om uppfinningen är av så hög kvalitet att budkonkurrens uppstår.


Referens:
Norbäck, Pehr-Johan, Lars Persson och Roger Svensson, "Creative Destruction and Productive Preemptive Acquisitions", Journal of Business Venturing.

Pehr-Johan Norbäck

Kontakt

Tel: 08 665 4522
Mobil: 073 574 3379
pehr-johan.norback@if...

Lars Persson

Kontakt

Tel: 08 665 4504
lars.persson@ifn.se

Roger Svensson

Kontakt

Tel: 08 665 4549
Mobil: 070 491 0166
roger.svensson@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se