2016

Location of Leisure – The New Economic Geography of Leisure Services

Författare: Johan Klaesson och Özge Öner Publikation: Leisure Studies Accepterad:
September 2016


Utbudet av fritidsverksamhet växer. Här studerar forskarna hur efterfrågan styr detta utbud. De finner att variationer i efterfrågans räckvidd i hög grad styr utbudet. Exempelvis ser de en lokal ”hemmamarknadseffekt” på biografer och konstetablissemang, det vill säga en oproportionerlig koncentration av dessa verksamheter.


Referens:
Klaesson, Johan och Özge Öner, "Location of Leisure – The New Economic Geography of Leisure Services", Leisure Studies.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Johan Klaesson

Kontakt

Mobil: 0722 49 29 09
johan.klaesson@ju.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren docent, programchef

Ämnesområden:

Institutionell ekonomi, politisk ekonomi och politiskt beteende.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

- Hur påverkar sociala variabler (som tillit, tolerans och religion) ekonomins funktionssätt?

- Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler ( som tillit och tolerans)?

- Vilken roll spelar skönhet för politikers valframgångar?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se