2016

Location of Leisure – The New Economic Geography of Leisure Services

Författare: Johan Klaesson och Özge Öner Publikation: Leisure Studies Accepterad:
September 2016


Utbudet av fritidsverksamhet växer. Här studerar forskarna hur efterfrågan styr detta utbud. De finner att variationer i efterfrågans räckvidd i hög grad styr utbudet. Exempelvis ser de en lokal ”hemmamarknadseffekt” på biografer och konstetablissemang, det vill säga en oproportionerlig koncentration av dessa verksamheter.


Referens:
Klaesson, Johan och Özge Öner, "Location of Leisure – The New Economic Geography of Leisure Services", Leisure Studies.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Johan Klaesson

Kontakt

Mobil: 0722 49 29 09
johan.klaesson@ju.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se