2016

Subliminal Influence on Generosity

Författare: Ola Andersson, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan Publikation: Experimental Economics Accepterad:
September 2016

Preliminär version


I studien undersöks om undermedvetna signaler kan påverka vår generositet. I ett experiment får deltagare skänka pengar till välgörenhet. Det visar sig att personer med altruistisk (osjälvisk) personlighet ger 10–17 procent mer pengar om de utsätts för undermedvetna signaler med altruistiska kopplingar.


Referens:
Andersson, Ola, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan, "Subliminal Influence on Generosity". Experimental Economics.

Ola Andersson

Kontakt

Mobil: 070 432 2450
ola.andersson@nek.uu.se

Aktuell forskare

Erik Lundin

Forskningsområden: Empirisk industriell organisation och elmarknadens ekonomi

Några av de frågor Erik Lundin försöker besvara i sin forskning:

  • Hur gör företag för att maximera sin vinst i nätverksindustrier?

  • Vilken är statens roll i övergången till en klimatneutral elproduktion?

IFN kalendarium

  • 17
    Jan

    TBA

    Forskarseminarier

    Tore Ellingsen Stockholm School of Economics

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se