2016

Subliminal Influence on Generosity

Författare: Ola Andersson, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan Publikation: Experimental Economics Accepterad:
September 2016

Preliminär version


I studien undersöks om undermedvetna signaler kan påverka vår generositet. I ett experiment får deltagare skänka pengar till välgörenhet. Det visar sig att personer med altruistisk (osjälvisk) personlighet ger 10–17 procent mer pengar om de utsätts för undermedvetna signaler med altruistiska kopplingar.


Referens:
Andersson, Ola, Topi Miettinen, Kaisa Hytönen, Magnus Johannesson och Ute Stephan, "Subliminal Influence on Generosity", Experimental Economics.

Ola Andersson

Kontakt

Mobil: 070 432 2450
ola.andersson@nek.uu.se

Aktuell forskare

Lars Persson

Ämnesområden: digitalisering, entreprenörskap, industriell ekonomi, internationella investeringar, konkurrenspolitik, riskkapital etc

Några frågor som Lars Persson försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har en mer protektionistisk syn på utländskt företagsägande effektiviteten på den inhemska strukturomvandlingen?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se