2016

Heterogeneous Peer Effects in Education

Författare: Eleonora Patacchini, Edoardo Rainone och Yves Zenou Publikation: Journal of Economic Behavior and Organization Accepterad:
Oktober 2016


Genom att använda longitudinella data (över en längre tid) om studenter och deras vänner visar forskarna att ett starkt grupptryck påverkar utbildningen. Vänner tycks dock bara vara inflytelserika när vänskapen varar längre än ett år. Detta resultat stämmer bra med en nätverksmodell där goda normer bland jämnåriga kräver ett långsiktigt samspel.


Referens:
Patacchini, Eleonora, Edoardo Rainone och Yves Zenou, "Heterogeneous Peer Effects in Education", Journal of Economic Behavior and Organization.

Aktuell forskare

Lars Persson

Ämnesområden: digitalisering, entreprenörskap, industriell ekonomi, internationella investeringar, konkurrenspolitik, riskkapital etc

Några frågor som Lars Persson försöker besvara i sin forskning:

  • Vilka effekter har en mer protektionistisk syn på utländskt företagsägande effektiviteten på den inhemska strukturomvandlingen?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se