2016

Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops

Författare: Özge Öner Publikation: Spatial Economic Analysis Accepterad:
November 2016

Preliminär version


I denna uppsats studeras hur konsumtionsmöjligheter hänger samman med kommuners attraktionskraft. Det visar sig att tillgången till butiker är viktig för städers attraktionskraft men inte för landsbygdskommuner. Med andra ord finner forskarna att s konsumtionsmöjligheter och attraktionskraft hänger samman.


Referens:
Öner, Özge, "Retail City: The Relationship between Place Attractiveness and Accessibility to Shops", Spatial Economic Analysis.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se