2016

The Role of Social Networks in Cultural Assimilation

Författare: Thierry Verdier och Yves Zenou Publikation: Journal of Urban Economics Accepterad:
November 2016


Forskarna utvecklar en modell där enskilda som tillhör en minoritet väljer om de vill assimileras till majoritetskulturen. Studien visar att tongivande personer i ett socialt nätverk assimileras oftare till majoritetskulturen än övriga individer. Forskarna visar också vilka typer av nätverk som har en positiv inverkan på assimilation.


Referens:
Verdier, Thierry och Yves Zenou, "The Role of Social Networks in Cultural Assimilation", Journal of Urban Economics.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se