2017

Accounting for Context: Separating Monetary and (Uncertain) Social Incentives

Författare: Andreas Bergh och Philipp C. Wichardt Publikation: Journal of Behavioral and Experimental Economics Accepterad:
November 2017


Människor reagerar både på ekonomiska incitament och på sociala normer, och det kan vara rationellt för människor att ta en ekonomisk kostnad för att undvika sociala kontexter de ogillar.


Referens:
Bergh, Andreas och Philipp C. Wichardt, "Accounting for Context: Separating Monetary and (Uncertain) Social Incentives", Journal of Behavioral and Experimental Economics.

Andreas Bergh

Kontakt

Mobil: 070 779 0734
andreas.bergh@ifn.se

Aktuell forskare

Matilda Orth

Forskningsområden: Industriell organisation, tjänstesektorn och detaljhandel

Några av de frågor Matilda Orth försöker besvara i sin forskning:

  • Vilken roll har regleringar av nya butiker för vinster, produktivitet och marknadsstruktur?
  • Hur påverkar stormarknadsetableringar produktivitet och utslagning av existerande butiker?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se