2017

Innovation in the Hospitality Industry – Firm or Location?

Författare: Mikaela Backman, Johan Klaesson och Özge Öner Publikation: Tourism Economics Accepterad:
April 2017


Vi studerar företags- och regionspecifika faktorer som styr innovationsbenägenheten i företag i besöksnäringen. Vi finner att företagsspecifika faktorer är avgörande: storlek, humankapital, tillhöra en kedja och samarbetspartners. Regionspecifika faktorer visar sig vara mindre intressanta i sammanhanget.


Referens:
Backman, Mikaela, Johan Klaesson och Özge Öner, "Innovation in the Hospitality Industry – Firm or Location?", Tourism Economics.

Özge Öner

Kontakt

Tel: 08 665 4519
oo263@cam.ac.uk

Johan Klaesson

Kontakt

Mobil: 0722 49 29 09
johan.klaesson@ju.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se