2017

Liking What Others “Like”: Using Facebook to Identify Determinants of Conformity

Författare: Johan Egebark och Mathias Ekström Publikation: Experimental Economics Accepterad:
Oktober 2017

Preliminär version


Användare av Facebook har möjlighet att trycka på en Gilla-knapp för att visa vilka uppdateringar de tycker om. Genom ett fältexperiment undersöker vi om tidigare positiva åsikter ökar sannolikheten för vidare uppskattning. Resultaten visar tydlig konformism – och det är framförallt vänner som påverkar varandra.


Referens:
Egebark, Johan och Mathias Ekström, "Liking What Others “Like”: Using Facebook to Identify Determinants of Conformity", Experimental Economics. .

Johan Egebark

Kontakt

Tel: 0732 54 29 26
johan.egebark@ifn.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren docent, programchef

Ämnesområden:

Institutionell ekonomi, politisk ekonomi och politiskt beteende.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

- Hur påverkar sociala variabler (som tillit, tolerans och religion) ekonomins funktionssätt?

- Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler ( som tillit och tolerans)?

- Vilken roll spelar skönhet för politikers valframgångar?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se