2017

Process Measures or Patient Reported Experience Measures (PREM) for Comparing Performance Across Providers? A study of Measures Related to Access and Continuity in Swedish Primary Care

Författare: Anna Häger Glenngård och Anders Anell Publikation: Primary Health Care Research & Development Accepterad:
Juni 2017


I svensk primärvård används både processmått och patienters upplevelser av kvalitet för att jämföra och utvärdera vårdgivares prestationer. Studien pekar på ett positivt samband snarare än en konflikt mellan dessa typer av mått men också på vikten av en noggrann analys av dess för- och nackdelar om de ska användas i styrmodeller.


Referens:
Häger Glenngård, Anna och Anders Anell, "Process Measures or Patient Reported Experience Measures (PREM) for Comparing Performance Across Providers? A study of Measures Related to Access and Continuity in Swedish Primary Care", Primary Health Care Research & Development.

Aktuell forskare

Lovisa Persson

Ämnesområden: digitalisering, offentlig ekonomi, politisk ekonomi, privatiseringar och skattefinansierade tjänster

En av de frågor som Lovisa Persson försöker besvara i sin forskning:

  • Vilken betydelse har konkurrensutsättningen i offentlig sektor för tjänsternas innehåll och kvalitet?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se