2017

Process Measures or Patient Reported Experience Measures (PREM) for Comparing Performance Across Providers? A study of Measures Related to Access and Continuity in Swedish Primary Care

Författare: Anna Häger Glenngård och Anders Anell Publikation: Primary Health Care Research & Development Accepterad:
Juni 2017


I svensk primärvård används både processmått och patienters upplevelser av kvalitet för att jämföra och utvärdera vårdgivares prestationer. Studien pekar på ett positivt samband snarare än en konflikt mellan dessa typer av mått men också på vikten av en noggrann analys av dess för- och nackdelar om de ska användas i styrmodeller.


Referens:
Häger Glenngård, Anna och Anders Anell, "Process Measures or Patient Reported Experience Measures (PREM) for Comparing Performance Across Providers? A study of Measures Related to Access and Continuity in Swedish Primary Care", Primary Health Care Research & Development.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se