2018

Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving

Författare: Mathias Ekström Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Accepterad:
Juli 2018

Artikeln online (behörighet kan krävas)

Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving Mathias Ekström


Genom att studera en unik doneringssituation visar jag att människor blir mer altruistiska i december. Vidare finner jag att denna ökning i altruism motsvarar effekten av en 30 procentig rabatt på givande, samt att hälften av ökningen i altruism i december kvarstår i januari.


Referens:
Ekström, Mathias, "Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving", Journal of Economic Behavior & Organization.

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se