2018

Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving

Författare: Mathias Ekström Publikation: Journal of Economic Behavior & Organization Accepterad:
Juli 2018

Artikeln online (behörighet kan krävas)

Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving Mathias Ekström


Genom att studera en unik doneringssituation visar jag att människor blir mer altruistiska i december. Vidare finner jag att denna ökning i altruism motsvarar effekten av en 30 procentig rabatt på givande, samt att hälften av ökningen i altruism i december kvarstår i januari.


Referens:
Ekström, Mathias, "Seasonal Altruism: How Christmas Shapes Unsolicited Charitable Giving", Journal of Economic Behavior & Organization.

Aktuell forskare

Björn Tyrefors

Ämnesområde: Arbetsmarknad, diskriminering, ekonomisk historia, institutionell och politisk ekonomi, utbildning  samt utvecklingsekonomi.
 

Några av de frågor Björn Tyrefors försöker besvara i sin forskning:

  • Finns systematiska skillnader på betygssättning i skolan beroende på grupptillhörighet?
  • Vilken roll spelar incitament för nyanländas framgång på den svenska arbetsmarknaden?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se