2018

Trust-Based Evaluation in a Market-Oriented School System

Författare: Jonas Vlachos Publikation: Neoliberalism and Market Forces in Education: Lessons from Sweden Redaktör: Magnus Dahlstedt och Andreas FejesFörlag: RoutledgeFörlagsort: London, UK Accepterad:
Maj 2018

Preliminär version


Svensk skola är marknadsorienterad samtidigt som resultatuppföljningen är tillitsbaserad. Denna studie finner att fristående grundskolor sätter högre betyg än kommunala givet elevernas kunskapsnivå. Ett par av skolkoncernerna utmärker sig i detta avseende och skillnaderna är större när mer tillförlitliga prov används för att fånga kunskapsnivån.


Referens:
Vlachos, Jonas, "Trust-Based Evaluation in a Market-Oriented School System", i Magnus Dahlstedt och Andreas Fejes, red., Neoliberalism and Market Forces in Education: Lessons from Sweden. London, UK: Routledge.

Jonas Vlachos

Kontakt

Tel: 08 16 30 46
Mobil: 070 893 3240
jonas.vlachos@ne.su.se

Aktuell forskare

Lovisa Persson

Ämnesområden: digitalisering, offentlig ekonomi, politisk ekonomi, privatiseringar och skattefinansierade tjänster

En av de frågor som Lovisa Persson försöker besvara i sin forskning:

  • Vilken betydelse har konkurrensutsättningen i offentlig sektor för tjänsternas innehåll och kvalitet?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se