Accepterade artiklar

The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden

Författare: Martin Fischer, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz Publikation: Journal of the European Economic Association Accepterad:
Juli 2019

Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Tid i skolan antas vara viktigt för skolresultat och arbetsmarknadsutfall senare i livet. Vi analyserar effekterna av två historiska reformer där svenska kommuner förlängde terminerna och utökade den obligatoriska folkskolan från sex till sju år. Resultaten visar på betydande skillnader, med mer positiva effekter av längre terminer.


Referens:
Fischer, Martin, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz, "The Long-Term Effects of Long Terms – Compulsory Schooling Reforms in Sweden", Journal of the European Economic Association.

Therese Nilsson

Kontakt

Tel: 046 222 4643
Mobil: 073 396 7919
therese.nilsson@nek.l...

Aktuell forskare

Gabriel Heller Sahlgren Ph.D.

Ämnesområden: Hälsa, privatiseringar, skattefinansierade tjänster, utbildning

Några av de frågor Gabriel Heller Sahlgren försöker besvara i sin forskning:

  • Vad krävs för att skolmarknader ska fungera?
  • Hur reagerar aktörer inom skolväsendet på ekonomiska incitament?
  • Skillnader mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande skolor.

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se