2019

Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics

Författare: Petter Berg, Ola Palmgren och Björn Tyrefors Publikation: Applied Economics Letters Accepterad:
Juli 2019

Artikeln online (behörighet kan krävas)
Preliminär version


Denna studie visar att det finns en stor skillnad mellan hur pojkar respektive flickor presterar på det så kallade Stockholmsprovet i början på gymnasiet i relation till betygen från grundskolan i matematik. I genomsnitt får pojkar som gör Stockholmsprovet fler provpoäng än flickor, men har samtidigt sämre betyg med sig från grundskolan.


Referens:
Berg, Petter, Ola Palmgren och Björn Tyrefors, "Gender Grading Bias in Junior High School Mathematics", Applied Economics Letters.

Björn Tyrefors

Kontakt

Tel: 08 665 4521
bjorn.tyrefors@ifn.se

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se