2019

Getting the Facts Right on Born Globals

Författare: Shon Ferguson, Magnus Henrekson och Louise Johannesson Publikation: Small Business Economics Accepterad:
Maj 2019

Artikeln online (behörighet kan krävas)

Getting the Facts Right on Born Globals Shon Ferguson, Magnus Henrekson och Louise Johannesson


Så kallade born globals är företag som är exportorienterade redan från start. Dessa företag har lyfts fram av regeringen i diskussionen om hur svenska företag ska kunna bli mer internationellt konkurrenskraftiga. Vår studie visar dock att born globals inte har något tillväxtövertag avseende sysselsättning, förädlingsvärde eller försäljning.


Referens:
Ferguson, Shon, Magnus Henrekson och Louise Johannesson, "Getting the Facts Right on Born Globals", Small Business Economics.

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se