2019

Measuring Entrepreneurship: Do Established Metrics Capture Schumpeterian Entrepreneurship?

Författare: Magnus Henrekson och Tino Sanandaji Publikation: Entrepreneurship Theory and Practice Accepterad:
Mars 2019

Artikeln online (behörighet kan krävas)

Measuring Entrepreneurship: Do Established Metrics Capture Schumpeterian Entrepreneurship? Magnus Henrekson och Tino Sanandaji


I denna studie utvecklas fyra mått på innovationsbaserat entreprenörskap med stort genomslag, s k schumpeterianskt entreprenörskap. Vid en jämförelse för 64 länder med sex andra ofta använda mått framkommer att de vanliga måtten ger en missvisande bild av graden av schumpeterianskt entreprenörskap i olika länder.


Referens:
Henrekson, Magnus och Tino Sanandaji, "Measuring Entrepreneurship: Do Established Metrics Capture Schumpeterian Entrepreneurship?", Entrepreneurship Theory and Practice.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Månadens forskare

Özge Öner, ekon.dr.

Ämnesområden:

Detaljhandel, infrastruktur, servicenäring, turism, urban och regional ekonomi.

Några av de frågor Özge Öner försöker besvara i sin forskning:

  • Analys av etniska enklaver och segregering på grannskapsnivå.
  • Migration och rörlighet inom och mellan lokala arbetsmarknader bland immigranter och inrikes födda.
  • Hur efterfrågan påverkas av avstånd och marknadstillgång inom olika delar av detaljhandeln och tjänstesektorn.

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se