2019

"Post-Truth” Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality

Författare: Magnus Henrekson och Johan Wennström Publikation: Journal of Institutional Economics Accepterad:
Mars 2019

Artikeln online (behörighet kan krävas)

"Post-Truth” Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality Magnus Henrekson och Johan Wennström


Den svenska skolan har allvarliga problem: sjunkande kunskaper, betygsinflation, ökad psykisk ohälsa och lärarbrist. Grundorsaken är den läroplan som avvisar ämneskunskaper, ger elever för stort ansvar och försvagar lärarrollen. När kunskapssynen kombinerades med marknadsreformer skapades incitament att konkurrera med annat än kunskaper.


Referens:
Henrekson, Magnus och Johan Wennström, ""Post-Truth” Schooling and Marketized Education: Explaining the Decline in Sweden’s School Quality", Journal of Institutional Economics.

Magnus Henrekson

Kontakt

Tel: 08 665 4502
magnus.henrekson@ifn.se

Johan Wennström

Kontakt

Tel: 08 665 4581
johan.wennstrom@ifn.se

Aktuell forskare

Niclas Berggren docent, programchef

Ämnesområden:

Institutionell ekonomi, politisk ekonomi och politiskt beteende.

Några av de frågor Niclas Berggren försöker besvara i sin forskning:

- Hur påverkar sociala variabler (som tillit, tolerans och religion) ekonomins funktionssätt?

- Finns det ett samband mellan graden av marknadsekonomi och sociala variabler ( som tillit och tolerans)?

- Vilken roll spelar skönhet för politikers valframgångar?

 

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se