2019

The Long-term Effects of Long Terms: Compulsory Schooling Reforms in Sweden

Författare: Martin Fischer, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz Publikation: Journal of the European Economic Association Accepterad:
Juli 2019

Preliminär version


Tid i skolan antas vara viktigt för skolresultat och arbetsmarknadsutfall senare i livet. Vi analyserar effekterna av två historiska reformer där svenska kommuner förlängde terminerna och utökade den obligatoriska folkskolan från sex till sju år. Resultaten visar på betydande skillnader, med mer positiva effekter av längre terminer.


Referens:
Fischer, Martin, Martin Karlsson, Therese Nilsson och Nina Schwarz, "The Long-term Effects of Long Terms: Compulsory Schooling Reforms in Sweden", Journal of the European Economic Association.

Therese Nilsson

Kontakt

Tel: 046 222 4643
Mobil: 073 396 7919
therese.nilsson@nek.l...

Johan Wennström

Ämnesområde: Marknadsregleringar, politiskt beteende, sociala normer, utbildning och välfärd.

Två av de frågor Johan Wennström försöker besvara i sin forskning:

  • Hur påverkar politikers moraluppfattningar deras beslutsfattande?
  • Vilken betydelse har politisk konvergens mellan vänster och höger haft för svensk skolpolitik?

IFN kalendarium

Institutet för Näringslivsforskning, Grevgatan 34 - 2 tr, Box 55665, SE-102 15 Stockholm, Sweden | Tel: +46-(0)8-665 45 00 | info@ifn.se